Responsabilitat Social Corporativa 2.0

Header de Tu patrocinio

PERFIL Mercedes Aldecoa és economista i sòcia de Caf Gestion Consultora de Gestió i Assessorament de Fundacions i Associacions i Ceo de TuPatrocinio.com

Mercedes AldecoaCom a professional que fa molt temps que estàs vinculada al món de les ONG, la Responsabilitat Social Corporativa i com a fundadora de la Web Tu Patrocinio, ¿quina és la teva opinió de la situació actual? ¿Podem parlar de regressió? Un dels principals canvis, com ja és sabut, donada la política de retallades portada pel govern i per les empreses a conseqüència de la falta de recursos és la pèrdua de dependència de les Entitats no lucratives a les subvencions tant públiques com privades. Això està portant al tancament de projectes, acomiadaments de personal, fusió i desaparició d’entitats.

Crec que està clar que sí que podem parlar de regressió i de trobar-nos davant una situació preocupant.

Però no tot és tan negatiu. En aquests moments estem veient una gran implicació de la societat civil en aquelles causes en què més se sent sensibilitzada, a través de diferents i variades propostes que poden anar des d’organitzar sopars, concerts, subhastes solidàries, la venda de polseres,  calendaris solidaris, etc, etc…. i també hi ha més empreses que a través d’accions de RSC estan aportant una ajuda important a les entitats no lucratives

¿Pot ser que a causa de la crisi, ara estiguin sorgint més iniciatives que mai a internet, però que moltes d’elles no estan aprofitant el coneixement col·lectiu que ja existeix per utilitzar la xarxa correctament? Des del meu punt de vista tota iniciativa és bona si pot ajudar a captar fons, però crec que és cert que no s’està aprofitant el coneixement col·lectiu, en molts casos a més s’ha preguntat poc a les entitats què és el que realment necessiten, com voldrien aquesta eina, abans de posar-se a desenvolupar-la.

Treballant diàriament amb les entitats,  hi ha punts que em comenten sovint sobre les actuals plataformes, com per exemple que no els agrada compartir espai on line amb altres entitats, pensant que un possible donant es pot desviar a un altre projecte. O no els agrada compartir depèn quina informació del projecte que t’exigeixen posar a les plataformes. Això fa desconfiar  les ONG i no ser actives a les pròpies plataformes.

S’està posant molt de moda el Crowfunding i el Micromecenatge. ¿Creus que és una resposta adequada? És cert que els últims dos o tres anys han aparegut una gran quantitat d’iniciatives dirigides a facilitar d’una o una altra manera la generació de recursos econòmics per a les entitats que en aquests moments han de trobar noves línies de finançament quan les fonts tradicions estan disminuint en proporcions importants.

El que passa és que per a les entitats no és un procés tan fàcil com penjar el projecte i esperar. En primer lloc han d’invertir un temps a elegir entre tot el ventall de plataformes que van apareixent (Verkami, Lánzanos, Volanda, Degoteo, Microaportaciones, Migrano de arena, etc.). També mirar quines condicions té cada una i quin compromís suposa. Moltes d’elles només et donen l’ingrés si el projecte arriba al 100% de la quantitat demanada. Per un altre costat no totes les plataformes et donen accés a la informació del donant.

Una vegada seleccionada la plataforma l’èxit o fracàs de la recaptació depèn de les mateixes entitats, que sàpiguen realitzar una bona campanya de difusió, fidelitzar el donant.

Això porta que moltes d’aquestes iniciatives estan tenint un període de vida curt com per exemple el cas de FreeONG, que va deixar de funcionar el juliol del 2010, ja que els resultats estaven molt allunyats de les expectatives, i no es recaptava l’esperat, com expliquen a la seva pàgina web o la desaparició de Socialbid, creat  per ebay. O en altres plataformes els resultats estan sent molt escassos.

¿Què recomanaries als que volen crear un projecte solidari a la xarxa ara com ara? Per mi és clau, com deia al principi, parlar molt amb les Entitats no lucratives, conèixer les seves necessitats. També és important tenir en compte que el que funciona aquí, el que funciona al món anglosaxó amb gran tradició en fundrasing pot no funcionar-nos.

Aquí ens costa fer una donació on line fora que hi hagi molta proximitat amb el projecte o la causa, que la plataforma et generi molta confiança, sinó de seguida es desconfia. La transparència també és clau perquè funcioni.


Potser t’interessarà també:

Queixes, vídeos i maneres d’actuar a la xarxa

Pensa localment i actua digitalment

¿Porto Alegre 2.0?

SeeClickFix, una pàgina per millorar la ciutat des dels barris

&{nbsp};

&{nbsp};